× A lapon való további böngészésével elfogadja, hogy a White Water Kft sütiket használ honlapján, a felhasználói élményt továbbfejlesztése céljából.

white-water.hu

A rafting története

Az 1900-as évek elején jelennek meg az első raftinghoz hasonló tevékenységet űző sport klubok az Egyesült Államokban.

Az első felfújható, strapabíró gumicsónakokat eredetileg az amerikai hadsereg elit egységei számára fejlesztettek ki, speciális akciók végrehajtására.

A sportág akkor indult igazi fejlődésnek, amikor ezek az eszközök már nem voltak tiltólistán, így bárki hozzájuk férhetett.

Az extrémebb élményeket kereső emberek hamar rájöttek ennek a speciális vászon és gumi keverékből készült csónakok nagyon bírják a gyűrődést, nem törnek, így bármilyen vad vízen képesek velük leevezni, őrületes adrenalinpörgés közepette :)

A rafting ma népszerűbb mint valaha, hála a rengeteg fejlődésnek, amit a vadvizek szerelmesei elkövettek annak érdekében, hogy minél biztonságosabb és szórakoztatóbb legyen lezúzni egy hömpölygő, megvadult folyón.

Mára jóformán az összes, raftingra alkalmas gyorsfolyású, sziklás folyóra eljuthat bárki aki elég bátor hozzá, valamelyik "Whitewater" csapat vezetésével.

A raftingozás szó hazánkban a vadvízi evezések gyűjtőnevévé vált, pedig az egyes fajták között is vannak különbségek.

Az egyes vadvízi sportok:

Rafting:

A rafting az egyik legismertebb vadvízi sport, hisz ez a legbiztonságosabb az összes alábbi közül.

A rafting-csónakokban általában 4-12 ember evez egy közös célért, akiket a hátul ülő ember irányít, ahogy magát a csónakot is.

Kíválóan alkalmas csapatépítésre, mivel megköveteli a csapattagoktól az összehangolt evezést és odafigyelést.

Az előrejutás és a vízvóbe borulás előfeltétele, hogy a rafting csónak mindkét oldalán összhang legyen, vagyis egyszerre húzzanak az evezősök.

Mivel ez a legbiztonságosabb válfaja a vadvízi evezéseknek, családi rafting túrákhoz is kíválóan alkalmas.

Amennyiben valaki először merészkedik vadabb vizekre, leginkább egy raft túrán érdemes elkezdenie az ismerkedést a vadvízi sportokkal.

Outsider (trekking):

Az outsider (trekking) hasonló csónak mint a raft, de max 2-3 személyes.

Itt szintén a hátsó ember irányítja a munkát, és mivel itt kevesen vannak még inkább együtt kell dolgozni.

Mivel az outsider (trekking) jóval kisebb a raft csónaknál, sokkal nagyobb a felborulás, vízbe kerülés esélye, de ezzel együtt maga az élmény is sokkal vízközelibb, extrémebb.

A csónak irányításához elengedhetetlen, hogy a víz ne sodorja magával őket, így gyorsabban kell haladni (evezni) a folyónál.

Emiatt sokkal aktívabban kell evezni a bent ülőknek, így nagyobb fizikai megterhelés éri a résztvevőket.

Az ausztriai és szlovéniai vadvizek leginkább ezeken az outsider (trekking) csónakokon élvezhetőek igazán.

Vadvízi kajakozás:

A legnagyobb szakértelmet és odafigyelést kívánó szakág a rafting sportban, az igazi, legvadabb próbatétel a vadvizek szerelmeseinek.

Legnagyobb különbség az előző raftinghoz és outsider (trekking)-hez képest, hogy a vadvízi kajakban általában egyedül ül a bátor evező.

Így, magára utalva csak magára számíthat a résztvevő, ha hibázik, nem okolhat mást.

A vadvízi kajakkal történő raftingolás komoly felkészülést és szakértelmet kíván, csakis profi oktatók, vezetők, és rengeteg edzés segítségével javasolt elkezdeni.

Rodeó kajak:

Igazi freestyle vadvízi élmény, forgásokkal, pörgésekkel, bukdácsolva, hadakozva a vadul habzó hullámokkal és az akadályokkal.

Hydrospeed (vadvízi úszás):

Az egyik legőrültebb módja a vadvízi örömöknek. Speciális védőruházatban és békatalppal úsznak le a jelentkezők egy-egy vadul hömpölygő folyón.

Az extrém igénybevételeket is bíró ruházat segítségével a lehető legközelebbi kapcsolatba kerülhetünk a vízzel, az esetleges sérüléseket elfelejtve.

Canyoning:

Igazi felfedezőknek való extrém túra fajta. A résztvevők először felmásznak egy-egy hegyi patak mellett a megfelelő startpontra, majd speciális védőruhában leugranak, lecsúsznak, köteleken mászva jutnak le a patak völgyében hol a vízben, hol fölötte, mellette haladva.

Canyoning közben valóban olyan érintetlen helyeken járhatnak a túrázók, amiket azelőtt, de akár azután sem nagyon érint ember lába.
 

Vadvízi nehézségi fokok:


WW I: könnyű – Egyenletes sodrású és  hullámzású, egyszerű, nyitott folyókanyarulatokkal, könnyen kikerülhető akadályok, könnyen belátható útvonal.
WW II: közepesen nehéz – Változó sodrású és  hullámzású, kisebb hengerek, örvények, kisebb akadályok a sodrásban, kisebb lépcsők, összességében jól látható útvonal.
WW III: nehéz – Magas, rendszertelen hullámok, hengerek, örvények, limányok, nagyobb akadályok a mederben, lépcsők, kisebb torlaszok a mederben, az áramlat a bokrok alatt halad át, az útvonal helyenként nehezen belátható.
WW IV: nagyon nehéz – Magas, rendszertelen hullámok, nagy hengerek, örvények és akadályok a mederben, az útvonal belátását akadályozó torlaszok, az útvonal helyenként nem belátható, parti felderítés szükséges.
WW V: különösen nehéz – A meder extrém esése nagy vízhozam mellett, magas hengerek és lépcsők, az útvonal belátását akadályozó, szűk, nehézen átjárható torlaszok, vízesések, a parti felderítés elengedhetetlen.
WW VI: járhatatlan vadvíz – Általánosságban véve nem járható vadvíz. Előfordul, hogy bizonyos vízállásnál a VI-os fokozatú helyek járhatóvá vállnak, de ez minden esetben nagyon balesetveszélyes.

Felszerelés:

Mellény: A mentőmellény a legfontosabb védőfelszerelés; a vadvizekben ez véd a szikláktól okozta sérülésektől, és nagy felhajtóereje lehetővé teszi, hogy a vízbe pottyant delikvens kikecmeregjen a partra, vagy vissza a csónakba. A szakemberek élénk színű, speciális kiképzésű, ún. gyorscsattal rendelkező mellényeket ajánlanak, amelyek sokkal erősebbek a síkvízre kifejlesztett társaiknál. Jelen estben a méret is lényeg!
Sisak: A sisak a mellény mellett a második legfontosabb védőfelszerelés, feladata, hogy védje a koponyát, a tarkót és a halántékot, hiszen bármely testrész sérülése életveszélyes lehet. Fontos, hogy stabilan illeszkedjen a fejre.
Védőruha: Szaknyelven neoprén ruha, kb. 3-4 mm vastagságú, vízhatlan öltözetet jelent, amely véd a hideg víztől, az ütésektől és a zúzódásoktól.
Raft : Ami nélkül nincs rafting. Általában 4-12 fős gumicsónakot jelent, amely speciális anyaga miatt a sziklák közötti evezéshez is biztonságos. Irányítása tökéletes összhangot követel meg a benne ülőktől, ezért jól hasznosítható csapatépítő tevékenységekhez.
Evező:  A lapáttal megakadályozhatod a csónak felborulását, illetve a sziklákat is távol tarthatod.

Vadvízi úszás technikája:

„a vízre kell felfeküdnöd háttal, kissé homorítva a csípőddel, a lábaddal előre. Ha sziklával találkozol, akkor lábbal el tudod magad rúgni.” Ha valaki a lelkes csapatmunka és evezés ellenére mégis a vízbe kerül, az evezővel tarthatja távol magától a sziklákat, és az alkalmas partszakaszon ennek segítségével evickélhet ki a vízből. A veszélyesség alapján I-V-ig osztályozzák a vadvizeket. A legkönnyebb szakaszokon akár családdal is evezhetünk (alsó korhatár 8-10 év), de a veszélyesnek minősülő szakaszok már nagyobb gyakorlatot igényelnek. A II-es, III-as szakaszok igazi kihívást jelentenek még a profiknak is, de az amatőrök se csüggedjenek: a kezdeti időszakban biztosan több időt töltenek a hideg vízben, mint a csónakban, viszonta gyakorlás és a kitartó munka később meghozza gyümölcsét. Estére garantált az egész testre kiterjedő izomláz és a határtalan jókedv!